13 februari 2011

Jag ger upp!


Nu har jag suttit två kvällar i rad och försökt trycka fast tryckknappar.
Det låter väl inte direkt svårt och det är det säkert inte heller.
Men varför funkar det då inte för mig?

Jag har sytt två jättefina och gosiga overaller som jag är jättenöjd med, eller var nöjd med skulle jag kanske skriva.
På dessa ska jag trycka dit hela fjorton tryckknappar och det tar sin lilla tid.
På min bruna overall fick jag ta silverfärgade tryckknappar (från Prym) som jag redan hade hemma.
Dessa gick ganska smärtfritt att trycka dit även om jag inte är nöjd med slutresutltatet utan hellre hade haft brunfärgade tryckknappar.
Det hade nog varit snyggast.

Till den andra overallen (som är mossgrön) hade jag beställt en liten omgång med svarta tryckknappar från Babythings.
Men dessa verkar helt omöjliga att få fast.
Jag fick fast själva den svarta ringen på framsidan men när jag ska sätta dit den andra delen på andra sidan så lossnar en del när man har knäppt knappen och sedan knäpper upp den igen.
Nu har jag testat ett helt gäng och de sitter inte alls bra.
Overallen är inte direkt tjock utan det är velour på ena sidan och sedan trikå på den andra.

Nej, det är trist.
Men nu ska jag beställa ett par andra färgade men det kostar nog en hel del mer eftersom det får bli från utlandet.
Varför finns det ingen vettig affär man kan köpa färgade ringtryckknappar från här i Sverige?
Om jag har missat någon så får ni gärna tipsa mig.

När jag ändå ska beställa så tänkte jag passa på att köpa några härliga band, vad sägs om dessa?







4 kommentarer:

Mimmi sa...

Det är inte tryckknappar för KAM-press som du beställt? I så fall måsta man ju ha en press för att trycka fast dem.

MinaMirakel sa...

Jag har bara använt mig av pryms tryckknappar, men jag brukar styka på vlisselin precis där knappen ska vara eller så sätter jag dit en extra liten bit trikå precis där knappen ska vara.
Ska tryckknappen däremot sitta på en bandkantning så hoppar jag över båda alternativen upplever att det håller ändå!
Lycka till och ha en trevlig dag!/Åsa

Mimmi sa...

Tack för din kommentar och beröm!

Jag har dock aldrig haft problem med att tyget går sönder vid tryckknapparna, men brukar alltid sätta dem i kantbandet där man har flera lager tyg. MinaMirakel har nog gett dig en lösning på problemet annars, genom att använda sig av förstärkning. "Blomma åker vagn" tror jag brukar använda en förstärkningslapp i samma tyg som plagget för att få stabilitet. Leta på hennes blogg, hon brukar vara bra på tips.

MinaMirakel sa...

Hej Tanja!
Letade upp vilken modell du sytt i tidningen och där står att man ska förstärka med mellanlägg under tryckknapparna, jag hade strukit på vävt mellanlägg typ solidott på både velourn och fodret.
Om där nu redan gått hål kan man ju alltid göra små stjärnor eller hjärtan i "Fodertyget" stryka på mellanlägg och vlisofix stryka på dom där det är hål och sticka fast dom med tex förstärkt raksöm.
Sedan kan man trycka i nya tryckknappar utan på dom.
Kan bli en kul effekt.
Kolla detta inlägget http://minamirakel-minamirakel.blogspot.com/2010/05/babykofta.html
Hoppas det blir till hjälp!/Åsa
P.S Bebisen är kvar i magen, 11 dagar över nu!P.S