23 januari 2011

Operation - Nytt Vardagsrum


Ja, jag har ju skrivit om det för lääänge sedan men nu verkar det som att det snart kan vara dags!
Vi ska äntligen göra om vårat vardagsrum.
Det är kanske inte så mycket som skall göras egentligen men det kommer ändå kännas som en stor förvandling mot det trista vardagsrum vi haft sen vi flyttade in i huset för snart åtta år sedan.

Vi ska riva en vägg så att vardagsrummet blir lite större så att vi kan få in ett matbord där.
Det är lite ironiskt eftersom jag aldrig egentligen förstått mig på varför alla svenskar envisas med att ha en matplats i vardagsrummet och nu kommer jag ha det själv!
Men det fanns inte så mycket att välja på när man ska ha kalas, middagar mm och alla inte får plats i köket.
Men jag hoppas att det ska bli bra.



Jag har ju visat några tapeter förut, men jag tänkte visa lite bilder från min mapp med vardagsrums-inspiration.
Det är så härligt att man kan surfa runt på nätet och verkligen bli helt proppfylld med inspiration.

Just nu har vi en slags turkos-blå-grön tapet med lite smala ränder på tre av väggarna och den fjärde, där vi har ett burspråk, är vitmålad.
Den tapeten är, om jag kommer ihåg rätt, vald som en liten kompromiss.
Jag ville ha knallturkosa väggar (vilket inte låter som en dröm idag) och sambon ville ha blåa (eller så kommer jag inte ihåg vad han ville ha längre, men antagligen något med ränder).


Bild : Boråstapeter

Den här gången vill jag att vi ska ha helt ljusa väggar.
Inte bara för att jag just nu gillar den franskt lantliga och shabby shic stilen utan mera för att det är praktiskt.
Praktiskt på så sätt att när det är jul så kan man pynta hur man vill med rött, guld, silver eller ja vilken färg du vill helt enkelt.
Till de gamla turkos-blå-gröna väggarna passade typ ingenting.


Bild : Wohnzimmer.se

Jag är lite inne på att välja ljusa tapeter med medaljongmönster.

Bild : Graham Brown

Jag vill väldigt gärna ha en vägg med panel också.
Den väggen där själva "matplatsen" ska vara.
Den turkosa panelen på bilden ovanför är ingen riktig panel utan en tapet som ser ut som en panelvägg.
Tyckte att det var rätt smart om man inte kan sätta upp riktig panel.



Men det är ju riktig panel man vill ha.
Men vill man då ha stående..............



..................................eller liggande?

Alla bilder i detta inlägg är lånade från nätet, tyvärr hade jag inte sparat namnet på bloggarna vilket jag gör numera för att kunna hänvisa till respektive sidor.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej.
Ja visst får man sina rutiner när mannen i huset är borta. Det är nästan så att det sedan blir jobbigt när han kommer hem och liksom förstör alla rutiner. Magnus åker till Polen nu på måndag och är borta på obestämd tid. Han har bara bokat enkel biljett. Jag brukar faktiskt också lyckas tajma in att bli sjuk när han åkt. Idag känner jag att det är nåt i kroppen som vill bryta ut och det passar ju bra eftersom han åker om ett par dagar:). Så himla typiskt. Vad kul att förnya vardagsrummet. Har du bestämt dig än hur du ska ha det? Jag tycker det är himla snyggt med ljusa medaljongtapeter. Det lyfter ett helt rum. Jag skulle verkligen renovera köket. Det är inte fräscht längre. Nåt lättstädat skulle jag vilja ha. Nej nu ska jag laga mat åt grabbarna.

Kram Kristina

Anonym sa...

men åååh så fint med liggande planel, vilken hamroni, speciellt med detta dära ljuset.. hmm.. drömmer sjäkv om hur jag vill göra med vardasrummet.. :)