08 augusti 2008

Kantareller

Här i "regnhöla" har det ju såklart regnat.
Vi hade en dag med fint väder i alla fall så det var skönt. Idag var det lite uppehåll så vi tog en skogsprommenad. Alva var jätteduktig och Anton fick åka i en bärryggsäck på pappas rygg.
Det var ju jättemysigt och jag tog med en korg och ett decilitermått ifall vi skulle hitta nån svamp eller lite blåbär.
Blåbärsplockarna hade varit flitiga där men Alva plockade minsann tre små blåbär från en liten buske. Vi är ju lite bortskämda eftersom vi har en egen liten blåbärsskog precis bakom huset hemma så det är egentligen ingen stress att plocka blåbär.
Däremot är jag riktigt usel på att plocka svamp. Jag hittar bara gula löv när jag letar efter kantareller, det är lite pinsamt! Jag funderade på om jag skulle gå en kurs med våran golden retriever Zelda, de kan nämligen lära sig att hitta kantareller. Det vore ju toppen.
Men gissa vad? Idag har jag helt själv lyckats plocka hela tio kantareller och jag känner mig nästan lite stolt.
Sen började det regna så hela familjen fick vända hemmåt igen. Men det var ju toppenmysigt att gå i skogen med hela familjen.

Har såklart en bild på den fina "fångsten" men har glömt sladden till kameran så jag kan inte föra över bilden ännu, får lägga upp den sen istället.

Inga kommentarer: